صفحه اول | معرفی کتاب | داستان‌ها | تماس با من | RSS
جستجو در وبلاگ
موضوعات
روزانه
شعر
داستان
معرفي كتاب

بايگانی
مهر ۱۳۹۵
شهريور ۱۳۹۵
اسفند ۱۳۹۲
بهمن ۱۳۹۲
آبان ۱۳۹۱
مهر ۱۳۹۱
شهريور ۱۳۹۱
مرداد ۱۳۹۱
تير ۱۳۹۱
خرداد ۱۳۹۱
ارديبهشت ۱۳۹۱
دی ۱۳۹۰
آذر ۱۳۹۰
آبان ۱۳۹۰
مهر ۱۳۹۰
شهريور ۱۳۹۰
مرداد ۱۳۹۰
تير ۱۳۹۰
خرداد ۱۳۹۰
ارديبهشت ۱۳۹۰
فروردين ۱۳۹۰
اسفند ۱۳۸۹
بهمن ۱۳۸۹
دی ۱۳۸۹
آذر ۱۳۸۹
آبان ۱۳۸۹
مهر ۱۳۸۹
شهريور ۱۳۸۹
مرداد ۱۳۸۹
تير ۱۳۸۹
خرداد ۱۳۸۹
ارديبهشت ۱۳۸۹
فروردين ۱۳۸۹
بهمن ۱۳۸۸
دی ۱۳۸۸
آذر ۱۳۸۸
مهر ۱۳۸۸
شهريور ۱۳۸۸
فروردين ۱۳۸۸
اسفند ۱۳۸۷
بهمن ۱۳۸۷
دی ۱۳۸۷
آذر ۱۳۸۷
آبان ۱۳۸۷
مهر ۱۳۸۷
شهريور ۱۳۸۷
مرداد ۱۳۸۷
تير ۱۳۸۷
ارديبهشت ۱۳۸۷
فروردين ۱۳۸۷
اسفند ۱۳۸۶
بهمن ۱۳۸۶
دی ۱۳۸۶
آذر ۱۳۸۶
آبان ۱۳۸۶
مهر ۱۳۸۶
شهريور ۱۳۸۶
مرداد ۱۳۸۶
تير ۱۳۸۶
خرداد ۱۳۸۶
ارديبهشت ۱۳۸۶
فروردين ۱۳۸۶
اسفند ۱۳۸۵
بهمن ۱۳۸۵
دی ۱۳۸۵
آذر ۱۳۸۵
آبان ۱۳۸۵
مهر ۱۳۸۵
شهريور ۱۳۸۵
مرداد ۱۳۸۵
تير ۱۳۸۵
خرداد ۱۳۸۵
ارديبهشت ۱۳۸۵
فروردين ۱۳۸۵
اسفند ۱۳۸۴
بهمن ۱۳۸۴
دی ۱۳۸۴
آذر ۱۳۸۴
آبان ۱۳۸۴
مهر ۱۳۸۴
شهريور ۱۳۸۴
مرداد ۱۳۸۴
تير ۱۳۸۴
اسفند ۱۳۸۳
بهمن ۱۳۸۳
دی ۱۳۸۳
آذر ۱۳۸۳
مرداد ۱۳۸۳
تير ۱۳۸۳
خرداد ۱۳۸۳

پيوندها
حضور حلوت انس
سیب ترش
گاهنبار
فرزانه دوستی
مترسک مزرعه
ماهروز
در امتداد سکوت
پاگرد
روزنوشت های خزر
فریاد خرداد
نیم دایره
ققنوس خاکستری
خوابگرد
ادبیات داستانی و مبارزه با سانسور
نامه هاي قديمي
ناتور
ناتاشا امیری
خبرگزاري ميراث فرهنگي
لیلا صادقی
چسب زخم
چو غلام آفتابم
گردون ادبي
آينه
با کره اسب های باد که شمعدانی را می نوشند
غول سبز
نداحسامی
گرگ صابونی

بازديدکنندگان
امروز: ۱۲۱
ديروز: ۵۲۵
اين ماه: ۱۶۸۴۶
از ابتدا: ۱۶۷۹۵۲۶


ASP-Rider 1.6

Tarrahan

--: لينک‌ها :--

بايگانی

۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۱
نشانه شناسی و پیرس

دوست دارم از نو به این صفحه برگردم. به گذشته ای که اینجا می نوشتم. در سکوت و بی انتظار مخاطب. همواره می آموختم. از همین سکوت. و از رهگذرانی که بی ردپا از این صفحه عبور می کردند. استادانم، دوستانم، دوستان دیده و نادیده ام و شاید روزی شاگردانم.تصور می کنم قابلیت این صفحه برای دادن خمس و زکوت اندک دانشی که اندوختم بسیار بالاست. و یا شاید به تعبیر بهتر ایجاد فضایی برای دیالوگ و تبادل همه دانش و اندیشه ای که به کار پژوهش تاریخی می خوره.این صفحه رو با این امید بازسازی می کنم و برای اولین گام با این کوته نوشت آغاز می کنم:

سرچشمه انگاره نشانه شناسی را در رهیافت های فردینان دوسوسور و پیرس بازجسته اند. اولی بیشتر از منظری فنی و زبان شناسانه به این نظریه پرتو افکنده است و دومی رویکردی منعطف تر دارد. پیرس با طرح نظریه سه گانه خود، اهمیت نشانه شناسی را در مطالعات و پژوهش های تاریخ هنر دو چندان کرد؛ بر اساس این نظریه سه گانه پیرس معتقد است که همه نشانه ها تا حدی شمایلی اند و دلالتشان به واسطه مشابهتشان با موضوعشان است، نمایه ای اند چون از موضوعشان تاثیر می پذیرند و و همچنین نمادین اند برای هضم و درک این تقسیم بندی نظری سه گانه باید به گفتاری از خود پیرس ارجاع داد آنجا که در بازتوصیف چنین رهیافتی می نویسد:

«مثلا جمله باران می بارد را در نظر بگیرید در اینجا شمایل عبارت است از تصویر ترکیبی ذهنی از روزهای بارانی که اندیشگر تجربه کرده است نمایه عبارت است از همه آنچه او به موجبشان آن روز را آن گونه که در تجربه او جا گرفته است تشخیص می دهد نماد عبارت است از کنش ذهنی که به موجب آن، او آن روز را در حکم روزی بارانی مشخص می کند.»»(نقل از مقاله نظریه نشانه شناسی پیرس برای تاریخ هنر چه سخنی دارد؟/جیمز الکینز/ترجمه فرزان سجودی/گلستان هنر/بهار 1385/شماره3/ص19)

و این جمله ها چقدر می تونن در یک مطالعه تاریخی نظام بخش و الگو دهنده باشند...

پی نوشت:می نویسم و می نویسم و می نویسم...واین تنها قرص مسکنیه که دلتنگی ها و درد هامو تسکین میده...دست های من ناتوان نشین...

[ساعت ۰۲:۴۰ ]   نظرات شما(۱۱)

   © Copyright 2004, Abandokht. All rights reserved.                   .نقل مطالب بدون ذکر منبع و/يا لينک ممنوع است