صفحه اول | معرفی کتاب | داستان‌ها | تماس با من | RSS
جستجو در وبلاگ
موضوعات
روزانه
شعر
داستان
معرفي كتاب

بايگانی
مهر ۱۳۹۵
شهريور ۱۳۹۵
اسفند ۱۳۹۲
بهمن ۱۳۹۲
آبان ۱۳۹۱
مهر ۱۳۹۱
شهريور ۱۳۹۱
مرداد ۱۳۹۱
تير ۱۳۹۱
خرداد ۱۳۹۱
ارديبهشت ۱۳۹۱
دی ۱۳۹۰
آذر ۱۳۹۰
آبان ۱۳۹۰
مهر ۱۳۹۰
شهريور ۱۳۹۰
مرداد ۱۳۹۰
تير ۱۳۹۰
خرداد ۱۳۹۰
ارديبهشت ۱۳۹۰
فروردين ۱۳۹۰
اسفند ۱۳۸۹
بهمن ۱۳۸۹
دی ۱۳۸۹
آذر ۱۳۸۹
آبان ۱۳۸۹
مهر ۱۳۸۹
شهريور ۱۳۸۹
مرداد ۱۳۸۹
تير ۱۳۸۹
خرداد ۱۳۸۹
ارديبهشت ۱۳۸۹
فروردين ۱۳۸۹
بهمن ۱۳۸۸
دی ۱۳۸۸
آذر ۱۳۸۸
مهر ۱۳۸۸
شهريور ۱۳۸۸
فروردين ۱۳۸۸
اسفند ۱۳۸۷
بهمن ۱۳۸۷
دی ۱۳۸۷
آذر ۱۳۸۷
آبان ۱۳۸۷
مهر ۱۳۸۷
شهريور ۱۳۸۷
مرداد ۱۳۸۷
تير ۱۳۸۷
ارديبهشت ۱۳۸۷
فروردين ۱۳۸۷
اسفند ۱۳۸۶
بهمن ۱۳۸۶
دی ۱۳۸۶
آذر ۱۳۸۶
آبان ۱۳۸۶
مهر ۱۳۸۶
شهريور ۱۳۸۶
مرداد ۱۳۸۶
تير ۱۳۸۶
خرداد ۱۳۸۶
ارديبهشت ۱۳۸۶
فروردين ۱۳۸۶
اسفند ۱۳۸۵
بهمن ۱۳۸۵
دی ۱۳۸۵
آذر ۱۳۸۵
آبان ۱۳۸۵
مهر ۱۳۸۵
شهريور ۱۳۸۵
مرداد ۱۳۸۵
تير ۱۳۸۵
خرداد ۱۳۸۵
ارديبهشت ۱۳۸۵
فروردين ۱۳۸۵
اسفند ۱۳۸۴
بهمن ۱۳۸۴
دی ۱۳۸۴
آذر ۱۳۸۴
آبان ۱۳۸۴
مهر ۱۳۸۴
شهريور ۱۳۸۴
مرداد ۱۳۸۴
تير ۱۳۸۴
اسفند ۱۳۸۳
بهمن ۱۳۸۳
دی ۱۳۸۳
آذر ۱۳۸۳
مرداد ۱۳۸۳
تير ۱۳۸۳
خرداد ۱۳۸۳

پيوندها
حضور حلوت انس
سیب ترش
گاهنبار
فرزانه دوستی
مترسک مزرعه
ماهروز
در امتداد سکوت
پاگرد
روزنوشت های خزر
فریاد خرداد
نیم دایره
ققنوس خاکستری
خوابگرد
ادبیات داستانی و مبارزه با سانسور
نامه هاي قديمي
ناتور
ناتاشا امیری
خبرگزاري ميراث فرهنگي
لیلا صادقی
چسب زخم
چو غلام آفتابم
گردون ادبي
آينه
با کره اسب های باد که شمعدانی را می نوشند
غول سبز
نداحسامی
گرگ صابونی

بازديدکنندگان
امروز: ۱۰۶
ديروز: ۲۷۷۲
اين ماه: ۱۰۶
از ابتدا: ۱۷۲۳۵۱۵


ASP-Rider 1.6

Tarrahan

--: لينک‌ها :--

بايگانی

۱۴ فروردين ۱۳۸۶
مسيح گرايي يا مهدي گرايي ؟!

مدعيان ايراني به ويژه علاقه شديدي به ادعاي مسيح بودن داشتند ، چون در معنويات و روحيان مردم اثر عميق تري داشت و جدا از عنصر عربي و نسب علوي ، امكان رسوخ آن در پيروان عموم اديان موجود بيشتر بود ضمنا در مقايسه با انديشه مهدي كه گروه خاصي ، آن هم فقط از مسلمانان بدان ايمان داشتند ، انديشه مسيح عام تر و شامل تر بود .

اين بندي از گفتار دكتر كامل مصطفي الشيبي ست در كتاب تشيع و تصوفش . راستش من در مطالعاتم پيرامون مهديگرايي به كرات به اين احساس تعلق خاطر به مسيح و نگره هاي مسيحايي به ويژه در موضوع تناسخ و رجعت پي بردم . وقتي داشتم لابلاي قفسه هاي كتابخانه ملي دنبال كتابي مرتبط با موضوع مطالعه ام مي گشتم كتابي پيدا كردم به نام چهره مسيح در ادبيات فارسي ، نوشته دكتر قمر آريان كه انتشارات سخن چاپش كرده بود . خيلي ذوق زده شدم و فكر كردم لابد درباره رسوخ انگاره هاي تناسخ آميز مسيح و ميل به جاودانگي و بازگشت اسطوره وار او در ميان چهره هاي ايراني هم مطالبي دارد اما متاسفانه كتاب تنها به كليشه ها بسنده كرده بود و شاهد مثال هايي از اشعار شعراي نامدار بود و بس ... خيلي پكر شدم اما بعد فكر كردم اگر فراغ بالي دست داد خودم دراين باره بيشتر تحقيق كنم . شدت و برجستگي چنين رسوخي ست كه مرا اين قدر مجذوب خودش كرده حتي در مطالعاتم درباره فرقه مهدي گراي حروفيه به اين باور رسيدم كه  برخي انگاره هاي مسيح گرايانه در دل اين نحله فكري دگر انديش گاهي آدم را به اين پندار مي اندازد كه فضل الله حروفي و پيروانش و عقبه اش بيش از آن كه ادعاي مهدويت داشته باشند ادعاي مسيحيت داشته اند :

مسيح در نظر حروفيه مثل اعلي ست زيرا رسول خدا و كلمه او و امي و محل تنزيل كلام خدا و نيز نمونه زنده آفرينش نوين بر شكل آدم بوده و بالاخره مرده زنده كردن او به معني تجديد خلقت مردم است . بدين جهت از مسيح آورده اند كه گفته : پدر قوه ازلي است و من نطق اويم و روح القدس گفتار اوست و قيافه مسيح را همچون آدم با سي و دو دندان و سي و دو خط صورت تصوير مي كنند كه رمزي ست از علم كامل الهي ... افزون بر اين از مسيح روايت كرده اند كه به حواريون گفت اي حواريون من سخني گفته ام به رمز و اشارت و كنايت گفته ام ، مي روم و باز خواهم آمدن تا آنچه به رمز و كنايت گفته ام آن با شما بكنم .  

 نقل از جاودان نامه كبير . ورقه ۳۶۳ الف

[ساعت ۰۲:۵۰ ]   منتظر راهنمايي شما هستم(۳)

   © Copyright 2004, Abandokht. All rights reserved.                   .نقل مطالب بدون ذکر منبع و/يا لينک ممنوع است