صفحه اول | معرفی کتاب | داستان‌ها | تماس با من | RSS
جستجو در وبلاگ
موضوعات
روزانه
شعر
داستان
معرفي كتاب

بايگانی
مهر ۱۳۹۵
شهريور ۱۳۹۵
اسفند ۱۳۹۲
بهمن ۱۳۹۲
آبان ۱۳۹۱
مهر ۱۳۹۱
شهريور ۱۳۹۱
مرداد ۱۳۹۱
تير ۱۳۹۱
خرداد ۱۳۹۱
ارديبهشت ۱۳۹۱
دی ۱۳۹۰
آذر ۱۳۹۰
آبان ۱۳۹۰
مهر ۱۳۹۰
شهريور ۱۳۹۰
مرداد ۱۳۹۰
تير ۱۳۹۰
خرداد ۱۳۹۰
ارديبهشت ۱۳۹۰
فروردين ۱۳۹۰
اسفند ۱۳۸۹
بهمن ۱۳۸۹
دی ۱۳۸۹
آذر ۱۳۸۹
آبان ۱۳۸۹
مهر ۱۳۸۹
شهريور ۱۳۸۹
مرداد ۱۳۸۹
تير ۱۳۸۹
خرداد ۱۳۸۹
ارديبهشت ۱۳۸۹
فروردين ۱۳۸۹
بهمن ۱۳۸۸
دی ۱۳۸۸
آذر ۱۳۸۸
مهر ۱۳۸۸
شهريور ۱۳۸۸
فروردين ۱۳۸۸
اسفند ۱۳۸۷
بهمن ۱۳۸۷
دی ۱۳۸۷
آذر ۱۳۸۷
آبان ۱۳۸۷
مهر ۱۳۸۷
شهريور ۱۳۸۷
مرداد ۱۳۸۷
تير ۱۳۸۷
ارديبهشت ۱۳۸۷
فروردين ۱۳۸۷
اسفند ۱۳۸۶
بهمن ۱۳۸۶
دی ۱۳۸۶
آذر ۱۳۸۶
آبان ۱۳۸۶
مهر ۱۳۸۶
شهريور ۱۳۸۶
مرداد ۱۳۸۶
تير ۱۳۸۶
خرداد ۱۳۸۶
ارديبهشت ۱۳۸۶
فروردين ۱۳۸۶
اسفند ۱۳۸۵
بهمن ۱۳۸۵
دی ۱۳۸۵
آذر ۱۳۸۵
آبان ۱۳۸۵
مهر ۱۳۸۵
شهريور ۱۳۸۵
مرداد ۱۳۸۵
تير ۱۳۸۵
خرداد ۱۳۸۵
ارديبهشت ۱۳۸۵
فروردين ۱۳۸۵
اسفند ۱۳۸۴
بهمن ۱۳۸۴
دی ۱۳۸۴
آذر ۱۳۸۴
آبان ۱۳۸۴
مهر ۱۳۸۴
شهريور ۱۳۸۴
مرداد ۱۳۸۴
تير ۱۳۸۴
اسفند ۱۳۸۳
بهمن ۱۳۸۳
دی ۱۳۸۳
آذر ۱۳۸۳
مرداد ۱۳۸۳
تير ۱۳۸۳
خرداد ۱۳۸۳

پيوندها
حضور حلوت انس
سیب ترش
گاهنبار
فرزانه دوستی
مترسک مزرعه
ماهروز
در امتداد سکوت
پاگرد
روزنوشت های خزر
فریاد خرداد
نیم دایره
ققنوس خاکستری
خوابگرد
ادبیات داستانی و مبارزه با سانسور
نامه هاي قديمي
ناتور
ناتاشا امیری
خبرگزاري ميراث فرهنگي
لیلا صادقی
چسب زخم
چو غلام آفتابم
گردون ادبي
آينه
با کره اسب های باد که شمعدانی را می نوشند
غول سبز
نداحسامی
گرگ صابونی

بازديدکنندگان
امروز: ۱۳۵
ديروز: ۱۳۲۹
اين ماه: ۶۷۰۹
از ابتدا: ۱۷۶۲۰۶۰


ASP-Rider 1.6

Tarrahan

--: لينک‌ها :--

بايگانی

۲۸ شهريور ۱۳۸۹
الگوی شاهنامه ای

دوست دارم نوشتن مقاله های درسی رو به صورت جدی شروع کنم اما هنوز کوزه خالی ام.هنوز لب پر نزدم.هنوز باید بخونم و بخونم.مشتاقم درباره تصویری که از علی در خاوران نامه هست مطالعه تطبیقی و مقایسه ای با شاهنامه و قهرمانانش انجام بدم.شاید این تحقیق به پشتوانه نظریه ای که بارت درباره اسطوره داره به لحاظ نظری هم فربه بشه اما گفتم که من هنوز هیچ جوششی برای نوشتن مقاله در خودم حس نمی کنم.مقاله ای می خونم از منوچهر مرتضوی به نام مقلدین شاهنامه در دوره مغول و تیموری و تاریخ منظوم شمس الدین کاشانی.تصور می کنم خوندن این مقاله می تونه کمک خوبی برای مطالعه من هم باشه.مرتضوی از نسخه ای که مورد تقلید قرار گرفته حرف می زنه و اونو خورشیدی معرفی کرده که همه بهش چشم دوختن و زیر پرتو نورش مسحور شدن و ستاره ها رو ندیدن اما من فکر می کنم در مطالعه من خورشید اصلی نوع نگاه به اسطوره است و شکل روایت اسطوره ۱و تعیین خواست و اقبال عمومی در برابر اسطوره.در واقع پذیرشی که از کارهای خارق عادت و دلاوری های رستم افسانه ای به مثابه اسطوره الگو میشه بعدها تسری پیدا می کنه در آثاری مثل علی نامه و بعد تر خاوران نامه و بعدتر حمله های حیدری.در واقع گاهی این رستمه که رخت و جامه عوض کرده و با آرایه های دینی تبدیل به علی شده.عبارت جالب دیگه ای که مرتضوی در مقاله خودش به کار می بره و تامل بر انگیزه تقلید و تاثره.فکر می کنم پایه ای از تحقیق من هم باید معطوف به این باشه که آیا علی نامه و خاوران نامه تقلید از شاهنامه و زبان اسطوره ای اونه ویا صرفا تاثر.مرتضوی تقلید رو دلیل شکست آثار بعدی می دونه اما واقعیت اینه که آثار مورد مطالعه من شکست نمی خورن بلکه جاودانگی پیدا می کنن و همین موضوع این فرضیه رو که این آثار صرفا تاثیر پذیرفته از شاهنامه هستنو تقویت می کنه.مرتضوی یکی از دلایل تاثیر پذیری از شاهنامه رو کثرت مواد حماسه اساطیری و ملی و تاریخی و دینی می دونه که مورد استفاده سخنور بزرگ توس قرار نگرفته و با این نگاه در واقع کار مقلدان به مثابه نوعی تکمیل یک کار ملی بزرگ جلوه می کنه.فهرستی که مرتضوی از کارهای تقلیدی شاهنامه در دوره مغول و تیموری به دست می ده ۲ کاملا روشنه که نهضت بازگشت به سنت های ادبی پیشین در این دوره تاریخی فعال بوده و بی تردید نیاز ها و زبان اسطوره ای و قهرمان پسندانه عامه رو هم در بر می گرفته.با این تفاسیرمطالعه من واجد اهمیتی دو چندان خواهد بود.چون من با دوره ای روبرو هستم که بحث زبان حماسی و برسازی چهره های اسطوره ای به تقلید و یا تاثر از شاهنامه در اون پررنگه.

۱-این بحث منو بیشتر به یاد کوشش بارت در توصیف نظام های اسطوره ای میندازه.توضیح مفصل نظریات بارت درباره اسطوره رو وقتی بهتر موکول می کنم و فعلا فقط از قول استیون هیت گوشه ای از نظریه بارت رو روایت می کنم : تصور زبان شناسانه از نشانه را باید با شرحی از گفتمان اسطوره ای به عنوان یک نظام دلالت ضمنی همراه ساخت.اسطوره یک نظام دلالتی اولیه را به عنوان پشتیبان - دال بر - معناهای تازه ای پیش می کشد که توسط نظام های اولیه و صرفا موجود برانگیخته می شوند.)این نظام های صرفا موجود و این نظام دلالت ضمنی در مطالعه حاضر می تونه در بر گیرنده زبان روایت حماسی شاهنامه به عنوان الگوی مسلط باشه.
۲-این فهرست شامل این کتاب ها میشه:چنگیز نامه یا شهنشاه نامه احمد تبریزی/غازان نامه نور الدین بن شمس الدین محمد / ظفرنامه حمد الله مستوفی / تاریخ منظوم مغول شمس الدین کاشانی / تمر نامه یا ظفرنامه هاتفی / تاریخ منظوم تیمور از شرف الدین علی یزدی و...

[ساعت ۲۱:۴۵ ]   ...(۱)

   © Copyright 2004, Abandokht. All rights reserved.                   .نقل مطالب بدون ذکر منبع و/يا لينک ممنوع است