صفحه اول | معرفی کتاب | داستان‌ها | تماس با من | RSS
جستجو در وبلاگ
موضوعات
روزانه
شعر
داستان
معرفي كتاب

بايگانی
مهر ۱۳۹۵
شهريور ۱۳۹۵
اسفند ۱۳۹۲
بهمن ۱۳۹۲
آبان ۱۳۹۱
مهر ۱۳۹۱
شهريور ۱۳۹۱
مرداد ۱۳۹۱
تير ۱۳۹۱
خرداد ۱۳۹۱
ارديبهشت ۱۳۹۱
دی ۱۳۹۰
آذر ۱۳۹۰
آبان ۱۳۹۰
مهر ۱۳۹۰
شهريور ۱۳۹۰
مرداد ۱۳۹۰
تير ۱۳۹۰
خرداد ۱۳۹۰
ارديبهشت ۱۳۹۰
فروردين ۱۳۹۰
اسفند ۱۳۸۹
بهمن ۱۳۸۹
دی ۱۳۸۹
آذر ۱۳۸۹
آبان ۱۳۸۹
مهر ۱۳۸۹
شهريور ۱۳۸۹
مرداد ۱۳۸۹
تير ۱۳۸۹
خرداد ۱۳۸۹
ارديبهشت ۱۳۸۹
فروردين ۱۳۸۹
بهمن ۱۳۸۸
دی ۱۳۸۸
آذر ۱۳۸۸
مهر ۱۳۸۸
شهريور ۱۳۸۸
فروردين ۱۳۸۸
اسفند ۱۳۸۷
بهمن ۱۳۸۷
دی ۱۳۸۷
آذر ۱۳۸۷
آبان ۱۳۸۷
مهر ۱۳۸۷
شهريور ۱۳۸۷
مرداد ۱۳۸۷
تير ۱۳۸۷
ارديبهشت ۱۳۸۷
فروردين ۱۳۸۷
اسفند ۱۳۸۶
بهمن ۱۳۸۶
دی ۱۳۸۶
آذر ۱۳۸۶
آبان ۱۳۸۶
مهر ۱۳۸۶
شهريور ۱۳۸۶
مرداد ۱۳۸۶
تير ۱۳۸۶
خرداد ۱۳۸۶
ارديبهشت ۱۳۸۶
فروردين ۱۳۸۶
اسفند ۱۳۸۵
بهمن ۱۳۸۵
دی ۱۳۸۵
آذر ۱۳۸۵
آبان ۱۳۸۵
مهر ۱۳۸۵
شهريور ۱۳۸۵
مرداد ۱۳۸۵
تير ۱۳۸۵
خرداد ۱۳۸۵
ارديبهشت ۱۳۸۵
فروردين ۱۳۸۵
اسفند ۱۳۸۴
بهمن ۱۳۸۴
دی ۱۳۸۴
آذر ۱۳۸۴
آبان ۱۳۸۴
مهر ۱۳۸۴
شهريور ۱۳۸۴
مرداد ۱۳۸۴
تير ۱۳۸۴
اسفند ۱۳۸۳
بهمن ۱۳۸۳
دی ۱۳۸۳
آذر ۱۳۸۳
مرداد ۱۳۸۳
تير ۱۳۸۳
خرداد ۱۳۸۳

پيوندها
حضور حلوت انس
سیب ترش
گاهنبار
فرزانه دوستی
مترسک مزرعه
ماهروز
در امتداد سکوت
پاگرد
روزنوشت های خزر
فریاد خرداد
نیم دایره
ققنوس خاکستری
خوابگرد
ادبیات داستانی و مبارزه با سانسور
نامه هاي قديمي
ناتور
ناتاشا امیری
خبرگزاري ميراث فرهنگي
لیلا صادقی
چسب زخم
چو غلام آفتابم
گردون ادبي
آينه
با کره اسب های باد که شمعدانی را می نوشند
غول سبز
نداحسامی
گرگ صابونی

بازديدکنندگان
امروز: ۲۲۱۲
ديروز: ۶۷۴
اين ماه: ۲۸۸۶
از ابتدا: ۱۷۵۸۲۳۷


ASP-Rider 1.6

Tarrahan

--: لينک‌ها :--

بايگانی

۰۶ ارديبهشت ۱۳۸۶
كند و كاو در شورش هاي چهارگانه شاه قلندر ها

مدت هاست كه درباره جریان چهار گانه شورش شاه قلندر ها در دوره صفویه که با ادعای اسماعیل دوم بودن بر خاسته اند حساس و پیگیرم و می کوشم گاه و بی گاه به مناسبت یا به تصادف مطالعه ای در این باب داشته باشم . رمز این اشتیاق به رویکرد روانکاوانه ای باز می گردد که در دل این نهضت نمادین کاملا هویداست و راجر سیوری به رسایی آن را گونه اي کیفیت مسیحایی می نامد و اين كيفيت كه مويد نوعي انديشه نجات بخشي در اين دوره تاريخي ست ، همانا میل به جعل هویت انسانی ست که مرده اش می پندارند یعنی به زبان رساتر گونه ای تناسخ . این که بسیاری از مورخان به آسانی از کنار این رویداد نمادین می گذرند و از جنبه های منجی مدارانه آن غفلت می ورزند و این شورشگران را صرفا شیاد و شورشی قلمداد می کنند . ( نک والتر هینتس . شاه اسماعیل دوم . ص ۱۴۹ و ابوالقاسم طاهری . تاريخ سياسي و اجتماعي ايران از مرگ تيمور تا مرگ شاه عباس . ص ۳۲۴ ) از ارزش و اهمیت این رویداد نمی کاهد . از نگاه من این یاغیان پراکنده در قلمرو ایران که به فاصله ای بسیار کوتاه یکی در غور و قندهار و دیگری در که کیلویه و همدان و فارس قیام می کنند بی تردید گوياي آن است كه اين افراد كه نيتي مشترك و حتي ظاهري مشابه دارند ، با هم در ارتباط اند و زنجیره وار اهداف یک نهضت مبارز را تعقیب می کنند . تنها اشکال کار این است که این نگره را نمی توان بر اساس منابع دست اول مستند کرد و این در علم تاریخ یک اشکال ساده و پیش پا افتاده نیست . منابع درباره انگاره های فکری و فلسفی این شورش های زنجیره وار سکوت می کنند . گویی قلندرها بی هیچ سابقه ذهنی روشنی تنها در صدد آن اند که برای مدتی کوتاه اغتشاشی بیافرینند و حس کامجویی و قدرت طلبی خود را ارضا کنند و بس . در حالیکه این نگاه به نظر من بسیار خام اندیشانه به نظر مي رسد و شواهدي هم وجود دارد كه اين ساده انديشي را به مسلخ مي برد . تردید های سیوری در اصالت و اهمیت این رویداد به مثابه بحرانی دینی - اخلاقی و چه بسا فلسفی - جامعه شناختی گویای آن است که باید رهیافت های دیگری بر این فکت تاریخی گشود و آن را عمیق تر و جستجو گرانه تر به بررسی و ارزیابی نشست . سيوري ضمن بررسي شتابناك خود به اين نتيجه رسيده است كه شورش اسماعيل هاي دروغين بيشتر ريشه ديني داشت تا سياسي و معتقد است اين واقعيت در روشي نهان است كه در اعدام اسماعيل دروغين دومي پيشه شد - تنها كس از آن چهار تن كه روانه پايتخت ، قزوين ، شد تا رسما اعدام شود ...او را در ميان مردم اعدام كردند . دو جنبه در اين اعدام برجسته است : نخست روش كار كه آماجش قطعيت دادن به فناي پيكر او بود ؛ دوم سبعيت روش به كار رفته . او اين توضيحات را با اين تكمله كه در طول تاريخ سنگدلانه ترين كيفر ها را عموما براي مجرمان مذهبي ، تا كه سياسي نگاه مي داشته اند كامل و توجيه مي كند . ( نك . راجر سيوري . در باب صفويان . ص ۲۵۰ ) بر اين اساس تصور مي كنم بايد بيش تز اين ها و خيلي دقيق تر روي اين جنبش مطالعه كرد و كوشيد ريشه هاي فكري و به تعبير بهتر آبشخور هاي تغذيه كننده آن را در ساحت فكري - فلسفي دريافت . به نظر مي رسد آنها ار جمله پيروان راسخ اسماعيل دوم بوده اند و در روزگاري كه او در قلعه قهقهه زنداني بوده است در اطراف قلعه گرد هم مي آمدند و اسماعيل دوم براي آنها نطق مي كرده است . اين موضوع كليد فهم اين رابطه ناشناخته مي تواند باشد . حيف كه اين روز ها كارهايم حسابي به هم گره كور خورده اند وگرنه بهتر و دقيق تر اين پژوهش را به سرانجام مي رساندم چيزي كه مدت هاست ذهنم را درگير كرده است .

[ساعت ۰۲:۰۷ ]   لطفا اگر چيزي مي دانيد كه به اين بحث كمك مي كند دريغ نكنيد (۸)

   © Copyright 2004, Abandokht. All rights reserved.                   .نقل مطالب بدون ذکر منبع و/يا لينک ممنوع است