صفحه اول | معرفی کتاب | داستان‌ها | تماس با من | RSS
جستجو در وبلاگ
موضوعات
روزانه
شعر
داستان
معرفي كتاب

بايگانی
مهر ۱۳۹۵
شهريور ۱۳۹۵
اسفند ۱۳۹۲
بهمن ۱۳۹۲
آبان ۱۳۹۱
مهر ۱۳۹۱
شهريور ۱۳۹۱
مرداد ۱۳۹۱
تير ۱۳۹۱
خرداد ۱۳۹۱
ارديبهشت ۱۳۹۱
دی ۱۳۹۰
آذر ۱۳۹۰
آبان ۱۳۹۰
مهر ۱۳۹۰
شهريور ۱۳۹۰
مرداد ۱۳۹۰
تير ۱۳۹۰
خرداد ۱۳۹۰
ارديبهشت ۱۳۹۰
فروردين ۱۳۹۰
اسفند ۱۳۸۹
بهمن ۱۳۸۹
دی ۱۳۸۹
آذر ۱۳۸۹
آبان ۱۳۸۹
مهر ۱۳۸۹
شهريور ۱۳۸۹
مرداد ۱۳۸۹
تير ۱۳۸۹
خرداد ۱۳۸۹
ارديبهشت ۱۳۸۹
فروردين ۱۳۸۹
بهمن ۱۳۸۸
دی ۱۳۸۸
آذر ۱۳۸۸
مهر ۱۳۸۸
شهريور ۱۳۸۸
فروردين ۱۳۸۸
اسفند ۱۳۸۷
بهمن ۱۳۸۷
دی ۱۳۸۷
آذر ۱۳۸۷
آبان ۱۳۸۷
مهر ۱۳۸۷
شهريور ۱۳۸۷
مرداد ۱۳۸۷
تير ۱۳۸۷
ارديبهشت ۱۳۸۷
فروردين ۱۳۸۷
اسفند ۱۳۸۶
بهمن ۱۳۸۶
دی ۱۳۸۶
آذر ۱۳۸۶
آبان ۱۳۸۶
مهر ۱۳۸۶
شهريور ۱۳۸۶
مرداد ۱۳۸۶
تير ۱۳۸۶
خرداد ۱۳۸۶
ارديبهشت ۱۳۸۶
فروردين ۱۳۸۶
اسفند ۱۳۸۵
بهمن ۱۳۸۵
دی ۱۳۸۵
آذر ۱۳۸۵
آبان ۱۳۸۵
مهر ۱۳۸۵
شهريور ۱۳۸۵
مرداد ۱۳۸۵
تير ۱۳۸۵
خرداد ۱۳۸۵
ارديبهشت ۱۳۸۵
فروردين ۱۳۸۵
اسفند ۱۳۸۴
بهمن ۱۳۸۴
دی ۱۳۸۴
آذر ۱۳۸۴
آبان ۱۳۸۴
مهر ۱۳۸۴
شهريور ۱۳۸۴
مرداد ۱۳۸۴
تير ۱۳۸۴
اسفند ۱۳۸۳
بهمن ۱۳۸۳
دی ۱۳۸۳
آذر ۱۳۸۳
مرداد ۱۳۸۳
تير ۱۳۸۳
خرداد ۱۳۸۳

پيوندها
حضور حلوت انس
سیب ترش
گاهنبار
فرزانه دوستی
مترسک مزرعه
ماهروز
در امتداد سکوت
پاگرد
روزنوشت های خزر
فریاد خرداد
نیم دایره
ققنوس خاکستری
خوابگرد
ادبیات داستانی و مبارزه با سانسور
نامه هاي قديمي
ناتور
ناتاشا امیری
خبرگزاري ميراث فرهنگي
لیلا صادقی
چسب زخم
چو غلام آفتابم
گردون ادبي
آينه
با کره اسب های باد که شمعدانی را می نوشند
غول سبز
نداحسامی
گرگ صابونی

بازديدکنندگان
امروز: ۱۲۱۴
ديروز: ۲۰۹۵
اين ماه: ۶۴۵۹
از ابتدا: ۱۷۶۱۸۱۰


ASP-Rider 1.6

Tarrahan

--: لينک‌ها :--

بايگانی

۲۰ مرداد ۱۳۸۹
باز هم درباره رساله و قصه های کارن

امروز نظرات الیاده رو درباره امر مقدس مرور می کنم.دریافت های الیاده صرف نظر از اینکه اون بیش از هر چیز می کوشه هم و غمش رو صرف ادیان اقوام ابتدایی کنه در حوزه مطالعه من می گنجه به ویژه اونجا که می کوشم محوریت و برجستگی علی رو در ابنیه و معماری و اساسا هنر دوره مورد مطالعه ام بکاوم.آنچه نظریه الیاده رو درباره امر مقدس برای من قابل توجه می کنه توجه اون به نماد ها و شعائر همه فرهنگ ها و کوشش در جستجوی جلوه امر قدسی در اونهاست.الیاده معتقده " امر قدسی را می توان در مکان های مقدس همچون معابد تجربه کرد و بر این باور بود که این حس و معنای قدسی بودن غالبا به درختان ، سنگ ها ، کوه ها و اشیای مشابه دیگرکه به نظر می رسد قدرت اسرار آمیز در آنها خانه دارد ، نسبت داده می شود . " این دریافت از امر قدسی و مقدس منو یاد قدمگاه های منسوب به علی میندازه و فرو رفتگی های توی صخره ها که در فرهنگ و مردم شناسی مناطق مختلف معمولا از اون تعبیر به جای پای دلدل علی میشه و البته پررنگ تر  از این در بناها و کوه ها و چشمه هایی که نام خضر رو با خودشون به یدک می کشن و همه جای این سرزمین هستن ...الیاده از این رهگذر به تقسیم بندی مقدس به دو نوع مقدس اصیل و مقدس تبعی می پردازه مقدس هایی رو که اصالت تقدس از جوهره خودشون میاد مقدس اصیل نام می ده و اونایی که تقدسشون از رهگذر پیوند با مقدس های اصیل به دست اومده مقدس تبعی . فکر می کنم از این منظر باید شخصیت علی (ع) رو مقدس اصیل بدونم که تقدس و کاریزما و وجهه قهرمانی خودشو از ادله تاریخی می گیره و مقدس های تبعی مربوط به این مقدس در هنر و معماری و داستان هایی نظیر خاوران نامه ها تبلور پیدا می کنه . از این منظر و با عطف توجه به این رویکرد هم مطالعه توجه به علی در عرصه های مختلف حیات فکری و اجتماعی دوره مورد مطالعه من روشن تر و شفاف تر میشه. مقدس اصیل لقب دادن شخصیت علی همون طور که گفتم به ادله تاریخی بر می گرده بحرانی در صد کلمه خودش چنان که پیش از این اشاره کردم برای اینکه انسان کامل بودن 1 علی رو توجیه و تفسیر کرده باشه فراوون به این ادله اشاره کرده بخشی از این ادله با مطالعه نهج البلاغه و گفتار خود علی (ع) هم به دست میاد 2یعنی در واقع با مطالعه بخش هایی از نهج البلاغه که درباره خود علی و شخصیت و جوهره ایشونه کاملا میشه رد پایی از انسان کاملو باز جست چیزی که خودش عرصه رو برای خیال پردازی های افراطی بعدی هموار می کنه . میزان بهره مندی افراد در حوزه های مختلف گفتمان فکری سده های هفت تا دهم از این پتانسیل متفاوته . شخصیتی مثل بحرانی یا برسی تلاش می کنن علی رو به عنوان قطب کامل و انسان کامل معرفی کنن البته با توجه کامل به ضرورت واقع گرایی و بر شمردن ادله تاریخی و کسانی مثل خوسفی ها و اهل حق پا رو از این فراتر میذارن . خاوران نامه مشحون از نقاشی هاییه که علی رو در حال کشتن اژدها و موجودات غول پیکر افسانه ای نشون میده و گاه اسبش دلدل هم در این قهرمان منشی شریکه و در حال زورآزمایی با شیره . روشنه که خوسفی به خودش اجازه میده تکه هایی از شخصیت افسانه ای دیگر قهرمانان مورد پسند فرهنگ عامه از جمله رستم دستانو بگیره 3و به شخصیت علی با پتانسیل های واقع بینانه تاریخیش سنجاق کنه.اینجاست که مردم در این پروسه واجد نقش آفرینی ویژه ای میشن.
1- این انسان کامل بودن کاملا نزدیک به تعریفیه که الیاده از مقدس میده می خوام بگم نباید فکر کنیم کوشش در معرفی یک فرد به عنوان یک انسان کامل از پروسه مقدس گرایی و قدسی بخشی دوره الیاده کلمه Holy به معنی قدس و مقدس رو به معنای کامل بودن ، کمال ، درستی و خوشی دونسته که نقطه مقابلش Unholy یعنی شکسته ، بسته ، ناقص و ناخوشه
2-من به گوشه هایی از این پتانسیل که توی نهج البلاغه دیدم اشاره می کنم و توضیحات مفصل تر رو به آینده موکول می کنم :" سیل علوم از دامن کوهسار من جاریست، و مرغان دور پرواز اندیشه ها ، به بلندای ارزش من نتوانند پرواز کرد." (خطبه 3 معروف به خطبه شقشقیه) / "این که سکوت برگزیدم ، از علوم و حوادث پنهانی آگاهی دارم که اگر باز گویم مضطرب می گردید چون لرزیدن ریسمان در چاه های عمیق " ( خطبه 5 )
3-در مقاله ای از تصویری اومده از شاهنامه موزه بریتانیا که کیخسرو رو سوار بر کشتی در تعقیب افراسیاب نشون میده و نویسنده ادعا می کنه که جزئیات این مینیاتور با تصویر عمرو امیه از خاوران نامه که در موزه مترو پولتین محفوظه بخصوص از نظر بادبان و کشتی بان و صورت ها قابل مقایسه است و این نشون میده که رد پای تاثیر پذیری از شاهنامه تا حد تصاویر و نقاشی ها هم رفته

پی نوشت : و اما داستان های جدیدی که کارن قصه گوی من گفته و من با هزاران شوق نوشتم و اینجا ثبتشون می کنم تا یادم بمونه پسرک باهوش و هنرمندم از سن خیلی کم قصه می گفت و دلمو می برد . من فقط دو تا بال برای پرواز می خوام اگر داشتم با شنیدن قصه های کارن کوچولوی نازم لحظه ای روی زمین بند نمی شدم من نویسنده کم تجربه  و زیر متوسطی هستم اما مطمئنم که نویسنده های حرفه ای هم از شنیدن قصه های کارن متوجه علاقه و استعدادش میشن امیدوارم بتونم مشوق خوبی براش باشم :

* یه نی نی داشت تو لیوان آب می خورد بعد اومد حرکت کنه آبش ریخت . ریخت تو خیابون.

** یه نی نی یه لامبورگینی دستش بود به من نداد . من قایم شدم از نی نیه گفتم خدایا یعنی چی میشه من این لامبورگینی رو ور دارم ؟ ورنداشتم

*** فرمول یک اومده بود تو خیابون.پلیس از فرمول یک ترسید رفت دنده عقب

**** یه ماشین قدیمی تو مزرعه می چرخید یهو چرخش پرید خراب شد آقا تعمیر کار اومد تعمیرش کرد دیگه اینکه آقا تعمیر کار این زمینو کند و رفت

***** امروز یه جو جو دیدم تو رودخونه بود . یهو افتاد تو آب شلپ و شلوپ کرد ...


جالبه بدونین که همه این قصه ها با خنده و شادی زیاد تموم میشن.

 

[ساعت ۰۵:۰۵ ]   نظر شما (۴)

   © Copyright 2004, Abandokht. All rights reserved.                   .نقل مطالب بدون ذکر منبع و/يا لينک ممنوع است