صفحه اول | معرفی کتاب | داستان‌ها | تماس با من | RSS
جستجو در وبلاگ
موضوعات
روزانه
شعر
داستان
معرفي كتاب

بايگانی
مهر ۱۳۹۵
شهريور ۱۳۹۵
اسفند ۱۳۹۲
بهمن ۱۳۹۲
آبان ۱۳۹۱
مهر ۱۳۹۱
شهريور ۱۳۹۱
مرداد ۱۳۹۱
تير ۱۳۹۱
خرداد ۱۳۹۱
ارديبهشت ۱۳۹۱
دی ۱۳۹۰
آذر ۱۳۹۰
آبان ۱۳۹۰
مهر ۱۳۹۰
شهريور ۱۳۹۰
مرداد ۱۳۹۰
تير ۱۳۹۰
خرداد ۱۳۹۰
ارديبهشت ۱۳۹۰
فروردين ۱۳۹۰
اسفند ۱۳۸۹
بهمن ۱۳۸۹
دی ۱۳۸۹
آذر ۱۳۸۹
آبان ۱۳۸۹
مهر ۱۳۸۹
شهريور ۱۳۸۹
مرداد ۱۳۸۹
تير ۱۳۸۹
خرداد ۱۳۸۹
ارديبهشت ۱۳۸۹
فروردين ۱۳۸۹
بهمن ۱۳۸۸
دی ۱۳۸۸
آذر ۱۳۸۸
مهر ۱۳۸۸
شهريور ۱۳۸۸
فروردين ۱۳۸۸
اسفند ۱۳۸۷
بهمن ۱۳۸۷
دی ۱۳۸۷
آذر ۱۳۸۷
آبان ۱۳۸۷
مهر ۱۳۸۷
شهريور ۱۳۸۷
مرداد ۱۳۸۷
تير ۱۳۸۷
ارديبهشت ۱۳۸۷
فروردين ۱۳۸۷
اسفند ۱۳۸۶
بهمن ۱۳۸۶
دی ۱۳۸۶
آذر ۱۳۸۶
آبان ۱۳۸۶
مهر ۱۳۸۶
شهريور ۱۳۸۶
مرداد ۱۳۸۶
تير ۱۳۸۶
خرداد ۱۳۸۶
ارديبهشت ۱۳۸۶
فروردين ۱۳۸۶
اسفند ۱۳۸۵
بهمن ۱۳۸۵
دی ۱۳۸۵
آذر ۱۳۸۵
آبان ۱۳۸۵
مهر ۱۳۸۵
شهريور ۱۳۸۵
مرداد ۱۳۸۵
تير ۱۳۸۵
خرداد ۱۳۸۵
ارديبهشت ۱۳۸۵
فروردين ۱۳۸۵
اسفند ۱۳۸۴
بهمن ۱۳۸۴
دی ۱۳۸۴
آذر ۱۳۸۴
آبان ۱۳۸۴
مهر ۱۳۸۴
شهريور ۱۳۸۴
مرداد ۱۳۸۴
تير ۱۳۸۴
اسفند ۱۳۸۳
بهمن ۱۳۸۳
دی ۱۳۸۳
آذر ۱۳۸۳
مرداد ۱۳۸۳
تير ۱۳۸۳
خرداد ۱۳۸۳

پيوندها
حضور حلوت انس
سیب ترش
گاهنبار
فرزانه دوستی
مترسک مزرعه
ماهروز
در امتداد سکوت
پاگرد
روزنوشت های خزر
فریاد خرداد
نیم دایره
ققنوس خاکستری
خوابگرد
ادبیات داستانی و مبارزه با سانسور
نامه هاي قديمي
ناتور
ناتاشا امیری
خبرگزاري ميراث فرهنگي
لیلا صادقی
چسب زخم
چو غلام آفتابم
گردون ادبي
آينه
با کره اسب های باد که شمعدانی را می نوشند
غول سبز
نداحسامی
گرگ صابونی

بازديدکنندگان
امروز: ۱۲۵۹
ديروز: ۲۷۶
اين ماه: ۳۰۹۴۹
از ابتدا: ۱۷۵۴۳۵۸


ASP-Rider 1.6

Tarrahan

--: لينک‌ها :--

بايگانی

۱۰ آبان ۱۳۸۹
من و یال اسب هایی که در کنارم می دوند

سر در گمم.مدت هاست در نوشتن مقاله متوقف شدم.برای درس تاریخ اجتماعی سراغ اسب ها می رم در حیات اجتماعی دوره مورد مطالعه ام.مطالب زیادی هم جمع آوری می کنم.تلنگر اولیه مربوط به کلاس های تاریخ اجتماعیه و خوندن مهمان نامه بخارا سر کلاس برای جستجوی فکت های اجتماعیش.توی همین کتاب بود که با قمیز یکی از نوشیدنی های مرسوم در دوره مورد مطالعه ام آشنا شدم که از تخمیر شیر مادیان به دست میاد.بعد ها اشاراتی به قمیز رو در منابع دیگه هم دیدم اما ویژگی مهمان نامه این بود که به مراسمی آیینی حین نوشیدن قمیز اشاره کرده بود که به نظر می رسه یکی از سنت های مربوط به فرهنگ عامه ازبکان باشه و شاید همین امروز هم بشه رد پاشو توی شمال شرقی ایران یعنی ازبکستان امروزی جستجو کرد.در هر حال تصورم این بود که با نگاه آنالیستی یعنی دیدن همه ابعاد زندگی اجتماعی در دوره مورد مطالعه ام می تونم مقاله تازه ای درباره اسب و اهمیت اجتماعی و نمادین اون بنویسم که بعد از مدت هازش راضی هم باشم اما حالا که روزهاست با این موضوع درگیرم و حتی بازتاب هایی از اونو توی داستانم هم می بینم حس می کنم کارم کار قوی خوبی نخواهد شد اگر مطالعه گسترده تری نکنم.وزمان من خیلی محدوده.زمان...زمان...این روزا کابوس زندگی من به زمان خلاصه میشه.امروز دارم درباره اسب و نقش اون در هنر دوره مورد مطالعه ام می نویسم و نگاهی دارم به یکی از نگاره هایی که بهزاد برای مثنوی هفت پیکر نظامی کشیده اما فکر می کنم نگاهم خیلی هم نمی تونه علمی باشه.شاید بهتر باشه به جای مطالعه این نگاره فقط روی نقاشی های فرهاد درخاوران نامه و نقش مایه اسب توی اونها تمرکز کنم.اینم بخشی از نوشتار امروز من:
جستجوی پرهیب هایی از اسب در هنر دوره مورد مطالعه بخشی از مطالعه ای ست که اهمیت اسب را در آینه حیات هنری این زمان باز می تاباند.در این مقاله پرتوهایی بر نقش اسب در دو اثر هنری این دوره تاریخی افکنده خواهد شد تا بازتاب اهمیت اسب را در حیات اجتماعی و فرهنگ عامه در این گستره نیز به تماشا نشسته باشیم.اولین اثر که از آن تحت عنوان ماهان سوار بر اسب اژدها گونه نام می برده می شود از نسخه مصور معتبری ست متعلق به مکتب بهزاد نقاش نامدار ایرانی در روزگار تیموریان .گرچه این نقش مایه ازخیال بهزاد نمی تراود و خود ترسیم قصه ای ست عرفانی از مثنوی هفت پیکر نظامی اما کیفیت تصویر گری و زیبایی شناسی هنری آن گویای اهمیتی ست که هنر زمانه بهزاد را بازتاب می دهد.نکته جالب توجه در این نقش رنگ سیاه اسب است که اشاره به نژادگی آن دارد و گویای آن است که در زمانه بهزاد نیز اسب سیه فام از جمله مهم ترین و زیباترین اسب هایی بوده است که از سوی متمکنین و چهره های روزگار مورد بهره مندی قرار می گرفته است.هلناشین دشگل در مقاله ای که در توصیف این نگاره نگاشته است به مهارت بهزاد در ترسیم صور اسب ماهان اشاره کرده است ( مقاله ماهان سوار بر اسب.ص 141)دقت و ظرافت هنرمند در ترسیم اسب بالدار نشان می تواند گویای حس درونی هنرمند نسبت به اسب شگفت انگیزی باشد که این بار نه برای بهره در زندگی روزمره که در قالب داستانی افسانه ای واجد نقشی دیو گونه است و هفت سر دارد و دمی موجدار که سر مار را باز می تاباند.

[ساعت ۰۱:۴۰ ]   ...(۴)

   © Copyright 2004, Abandokht. All rights reserved.                   .نقل مطالب بدون ذکر منبع و/يا لينک ممنوع است