صفحه اول | معرفی کتاب | داستان‌ها | تماس با من | RSS
جستجو در وبلاگ
موضوعات
روزانه
شعر
داستان
معرفي كتاب

بايگانی
مهر ۱۳۹۵
شهريور ۱۳۹۵
اسفند ۱۳۹۲
بهمن ۱۳۹۲
آبان ۱۳۹۱
مهر ۱۳۹۱
شهريور ۱۳۹۱
مرداد ۱۳۹۱
تير ۱۳۹۱
خرداد ۱۳۹۱
ارديبهشت ۱۳۹۱
دی ۱۳۹۰
آذر ۱۳۹۰
آبان ۱۳۹۰
مهر ۱۳۹۰
شهريور ۱۳۹۰
مرداد ۱۳۹۰
تير ۱۳۹۰
خرداد ۱۳۹۰
ارديبهشت ۱۳۹۰
فروردين ۱۳۹۰
اسفند ۱۳۸۹
بهمن ۱۳۸۹
دی ۱۳۸۹
آذر ۱۳۸۹
آبان ۱۳۸۹
مهر ۱۳۸۹
شهريور ۱۳۸۹
مرداد ۱۳۸۹
تير ۱۳۸۹
خرداد ۱۳۸۹
ارديبهشت ۱۳۸۹
فروردين ۱۳۸۹
بهمن ۱۳۸۸
دی ۱۳۸۸
آذر ۱۳۸۸
مهر ۱۳۸۸
شهريور ۱۳۸۸
فروردين ۱۳۸۸
اسفند ۱۳۸۷
بهمن ۱۳۸۷
دی ۱۳۸۷
آذر ۱۳۸۷
آبان ۱۳۸۷
مهر ۱۳۸۷
شهريور ۱۳۸۷
مرداد ۱۳۸۷
تير ۱۳۸۷
ارديبهشت ۱۳۸۷
فروردين ۱۳۸۷
اسفند ۱۳۸۶
بهمن ۱۳۸۶
دی ۱۳۸۶
آذر ۱۳۸۶
آبان ۱۳۸۶
مهر ۱۳۸۶
شهريور ۱۳۸۶
مرداد ۱۳۸۶
تير ۱۳۸۶
خرداد ۱۳۸۶
ارديبهشت ۱۳۸۶
فروردين ۱۳۸۶
اسفند ۱۳۸۵
بهمن ۱۳۸۵
دی ۱۳۸۵
آذر ۱۳۸۵
آبان ۱۳۸۵
مهر ۱۳۸۵
شهريور ۱۳۸۵
مرداد ۱۳۸۵
تير ۱۳۸۵
خرداد ۱۳۸۵
ارديبهشت ۱۳۸۵
فروردين ۱۳۸۵
اسفند ۱۳۸۴
بهمن ۱۳۸۴
دی ۱۳۸۴
آذر ۱۳۸۴
آبان ۱۳۸۴
مهر ۱۳۸۴
شهريور ۱۳۸۴
مرداد ۱۳۸۴
تير ۱۳۸۴
اسفند ۱۳۸۳
بهمن ۱۳۸۳
دی ۱۳۸۳
آذر ۱۳۸۳
مرداد ۱۳۸۳
تير ۱۳۸۳
خرداد ۱۳۸۳

پيوندها
حضور حلوت انس
سیب ترش
گاهنبار
فرزانه دوستی
مترسک مزرعه
ماهروز
در امتداد سکوت
پاگرد
روزنوشت های خزر
فریاد خرداد
نیم دایره
ققنوس خاکستری
خوابگرد
ادبیات داستانی و مبارزه با سانسور
نامه هاي قديمي
ناتور
ناتاشا امیری
خبرگزاري ميراث فرهنگي
لیلا صادقی
چسب زخم
چو غلام آفتابم
گردون ادبي
آينه
با کره اسب های باد که شمعدانی را می نوشند
غول سبز
نداحسامی
گرگ صابونی

بازديدکنندگان
امروز: ۱۳۶
ديروز: ۲۷۷۲
اين ماه: ۱۳۶
از ابتدا: ۱۷۲۳۵۴۵


ASP-Rider 1.6

Tarrahan

--: لينک‌ها :--

بايگانی

۱۷ مهر ۱۳۸۹
دغدغه های مطالعاتی من

۱-درباره حماسه ها مطالعه می کنم.مثل همیشه در اشلی خیلی کوچیک.باز هم فرصت های محدود من...به یادگار زریران بر می خورم حماسه ای که ادعا میشه اولین حماسه دینی بازمانده از تاریخه.متنی حماسی به زبان پهلوی که شرح نبرد ایرانیانه با خیونان برای پاسداری از دین زرتشت.ظاهرا جز  فردوسی این داستان رو که اول بار از سوی دقیقی به شعر دراومده فقط ثعالبی در غرر السیرش نقل کرده.اما غرض من از این مطالعه برقرار کردن و یا بهتر بگم جستجوی پیوندیه که بین این نوع حماسه نهفته در تاریخ باستانی با حماسه های دینی به ویژه با محوریت علی(ع) وجود داره.روشنه که بیشتر اشعارفارسی بعد از قبول اسلام در ایران با تحمیدیه ها و نعت پیامبر و ائمه شروع میشن اما من بیشتر و فراتر از این به حماسه هایی فکر می کنم که اساسا با محوریت علی سروده شدن.بخشی از این مطالعه متوجه مناقبیان یا مناقب خوانانه که از سده ششم توی ایران و یا احتمالا از دوره آل بویه حضور معنوی دارن.همون افرادی که در واقع معرکه ای ترتیب می دادن و مردم اطرافشون جمع می شدن تا اشعارشونو در وصف ائمه بشنون.چیزی شبیه به نوعی نقالی.توی این بساط هاست که حکایت هایی درباره شجاعت های علی(ع) هم روایت میشه.یک جور تاریخ حماسی مردم پسند که در واقع مقدمه شکل گیری حماسه های دینیه درباره مغازی علی(ع).جالبه که خاوران نامه خوسفی در واقع یه سر فصله به خاطر همینم هست که فکر می کنم مطالعه من می تونه یک جور مطالعه جامعه شناسی تاریخی هم باشه.هر چند که پیش از این ما علی نامه رو داریم اما بعد از خاوران نامه است که حمله حیدری باذل،حمله حیدری راجی کرمانی،خداوند نامه فتحعلیخان صبای کاشانی،اردیبهشت نامه سروش اصفهانی و نظیر اون نوشته میشه.البته که بیشتر این روایت ها برگرفته از افسانه های مورد علاقه مردمه و ظاهرا حس نیاز مردمو به قهرمان گرایی پاسخ میده و ریشه تاریخی نداره.یکی از این روایت ها ماجرای مبارزه علی(ع)با رستمه که روشنه هیچ پایه تاریخی نمیشه براش جستجو کرد.این جور افسانه ها رفته رفته اونقدر محکم شدن که وارد روزمرگی مردم شدن.اینجاست اون جایی که رولان بارتو وارد مطالعه من می کنه"اسطوره در روزمرگی " که چقدر منو یاد مقاله برج ایفل بارت میندازه که درباره اسطوره برج در زندگی روزمره فرانسوی هاست.این ردپا در فرهنگ عامه و زندگی روزمره رو به عنوان مثال میشه در باوری جستجو کرد که مردم گیلان درباره یه صخره دارن.صخره ای به نام پنجه علی.صخره ای که به نظر می رسه هر آن در حال فرو ریختنه اما این اتفاق نمیفته و مردم معتقدن که علی (ع)این صخره رو با دستش نگه داشته.*خب به نظر من کاملا روشنه که این باور از همون افسانه هایی سرچشمه می گیره که علی در مبارزه با رستم نشون میده.در حالی که رستم با دو دست و با تمام توان نمی تونه علی رو از جاش تکون بده علی(ع)با سرانگشتی رستمو تکون میده و از جا بلند میکنه.این صخره در گیلان و مکان های مشابه دیگه در توی ایران کم نیستن بی مکانی و بی زمانی اسطوره علی رو تایید میکنه.چیزی که به نظر میرسه از خاوران نامه شروع شده باشه و روایت مبارزه علی با کسانی که در زمان ایشون زندگی نمی کردن مثل قباد و تهماسب.البته به نظر من بخشی از کار خوسفی نوعی تقابل با کار بزرگیه که فردوسی انجام داده و لقب خوسفی یعنی فردوسی ثانی این شائبه رو تقویت می کنه.نمی دونم با اینکه مدت هاست دارم درباره این موضوع و درباره این دغدغه جدی مطالعاتیم فکر می کنم و اینجا توی این صفحه یادداشت هایی می نویسم چرا قادر نیستم پوروپوزال جامعی تهیه کنم.چرا مقاله ای مرتبط با موضوعم نمی نویسم چرا این قدر وسواس دارم که بیشتر بخونم و جستجو کنم.نمی دونم...

۲-پیش از این در کلاس اسناد با آقای عماد الدین شیخ الحکمایی آشنا شده بودم.کسی که فعالیت های زیادی درباره اسناد انجام داده.مدت هاست مقاله های ایشونو پیگیری می کنم.اما امروز به مطلبی بر خوردم از ایشون که در واقع نقدی بود بر کتابی که درباره مهرهای تاریخی عصر قاجار با نگاه هنری نوشته شده.کتابی به نام مهرهایی از جنس عشق که نگاهی گرافیکی به مهرهای دوره قاجاره.نکاتی که شیخ الحکمایی در نقد کتاب مطرح می کنه واقعا جالب توجهه و از دغدغه های علمی ایشون سرچشمه می گیره.اما افزون بر این وجود یک نکته جالب توی این کتاب منو مصر می کنه که این کتاب رو بخونم.هرچند که ارتباطی به دوره مورد مطالعه من نداره اما موضوع منو پوشش میده و اونم اشاره ایه که توی این کتاب به مهرهایی مزین به نام علی میشه.قطعا نظیر این مهر ها در دوره من هم پیدا میشه و من تا امروز پیگیرش نبودم اما در مجموع این جستجو برام جالبه چون سر فصل دیگه ای از مطالعه رو پیش روم باز می کنه همون طور که آگاهی از فالنامه هایی به نام علی)ع( و رواج اون در دوره مشخصی پیش از این توجهمو جلب کرد.تصور می کنم خوندن این کتاب به اضافه خوندن مقاله انتقادی شیخ الحکمایی می تونه مطالعه سودمندی باشه.

*مشابه این باور ها رو در سراسر ایران میشه سراغ گرفت.شماری از اونا رو به صورت لینک اینجا میرام.تا هر جا که وقتم یعنی کارن اجازه بده که امروز بیشتر از همیشه خوابیده.

قدمگاه علی در نزدیکی کاشمر

[ساعت ۲۳:۰۷ ]   ...(۹۹)

   © Copyright 2004, Abandokht. All rights reserved.                   .نقل مطالب بدون ذکر منبع و/يا لينک ممنوع است