صفحه اول | معرفی کتاب | داستان‌ها | تماس با من | RSS
جستجو در وبلاگ
موضوعات
روزانه
شعر
داستان
معرفي كتاب

بايگانی
مهر ۱۳۹۵
شهريور ۱۳۹۵
اسفند ۱۳۹۲
بهمن ۱۳۹۲
آبان ۱۳۹۱
مهر ۱۳۹۱
شهريور ۱۳۹۱
مرداد ۱۳۹۱
تير ۱۳۹۱
خرداد ۱۳۹۱
ارديبهشت ۱۳۹۱
دی ۱۳۹۰
آذر ۱۳۹۰
آبان ۱۳۹۰
مهر ۱۳۹۰
شهريور ۱۳۹۰
مرداد ۱۳۹۰
تير ۱۳۹۰
خرداد ۱۳۹۰
ارديبهشت ۱۳۹۰
فروردين ۱۳۹۰
اسفند ۱۳۸۹
بهمن ۱۳۸۹
دی ۱۳۸۹
آذر ۱۳۸۹
آبان ۱۳۸۹
مهر ۱۳۸۹
شهريور ۱۳۸۹
مرداد ۱۳۸۹
تير ۱۳۸۹
خرداد ۱۳۸۹
ارديبهشت ۱۳۸۹
فروردين ۱۳۸۹
بهمن ۱۳۸۸
دی ۱۳۸۸
آذر ۱۳۸۸
مهر ۱۳۸۸
شهريور ۱۳۸۸
فروردين ۱۳۸۸
اسفند ۱۳۸۷
بهمن ۱۳۸۷
دی ۱۳۸۷
آذر ۱۳۸۷
آبان ۱۳۸۷
مهر ۱۳۸۷
شهريور ۱۳۸۷
مرداد ۱۳۸۷
تير ۱۳۸۷
ارديبهشت ۱۳۸۷
فروردين ۱۳۸۷
اسفند ۱۳۸۶
بهمن ۱۳۸۶
دی ۱۳۸۶
آذر ۱۳۸۶
آبان ۱۳۸۶
مهر ۱۳۸۶
شهريور ۱۳۸۶
مرداد ۱۳۸۶
تير ۱۳۸۶
خرداد ۱۳۸۶
ارديبهشت ۱۳۸۶
فروردين ۱۳۸۶
اسفند ۱۳۸۵
بهمن ۱۳۸۵
دی ۱۳۸۵
آذر ۱۳۸۵
آبان ۱۳۸۵
مهر ۱۳۸۵
شهريور ۱۳۸۵
مرداد ۱۳۸۵
تير ۱۳۸۵
خرداد ۱۳۸۵
ارديبهشت ۱۳۸۵
فروردين ۱۳۸۵
اسفند ۱۳۸۴
بهمن ۱۳۸۴
دی ۱۳۸۴
آذر ۱۳۸۴
آبان ۱۳۸۴
مهر ۱۳۸۴
شهريور ۱۳۸۴
مرداد ۱۳۸۴
تير ۱۳۸۴
اسفند ۱۳۸۳
بهمن ۱۳۸۳
دی ۱۳۸۳
آذر ۱۳۸۳
مرداد ۱۳۸۳
تير ۱۳۸۳
خرداد ۱۳۸۳

پيوندها
حضور حلوت انس
سیب ترش
گاهنبار
فرزانه دوستی
مترسک مزرعه
ماهروز
در امتداد سکوت
پاگرد
روزنوشت های خزر
فریاد خرداد
نیم دایره
ققنوس خاکستری
خوابگرد
ادبیات داستانی و مبارزه با سانسور
نامه هاي قديمي
ناتور
ناتاشا امیری
خبرگزاري ميراث فرهنگي
لیلا صادقی
چسب زخم
چو غلام آفتابم
گردون ادبي
آينه
با کره اسب های باد که شمعدانی را می نوشند
غول سبز
نداحسامی
گرگ صابونی

بازديدکنندگان
امروز: ۲۲۶۴
ديروز: ۶۷۴
اين ماه: ۲۹۳۸
از ابتدا: ۱۷۵۸۲۸۹


ASP-Rider 1.6

Tarrahan

--: لينک‌ها :--

بايگانی

۱۷ آذر ۱۳۸۵
نقد يك كتاب

برای یکی از درس های این ترم باید برخی از معتبر ترین کتب مطالعاتی - پژوهشی ای را که در باره این بریده تاریخی( يعني دوره اي كه مصادف است با حمله اعراب و آن دوقرن سکوت معروف ایرانیان و اساسا نوع مقابله و رویارویی ایرانیان با اعراب ) نوشته شده است ، نقد کنیم . عصر زرین تاریخ ایران نوشته ریچارد فرای ، دو قرن سکوت نوشته عبدالحسین زرین کوب ، تاریخ کمبریج پژوهش دانشگاه كمبريج ، ايران در قرون نخستین اسلامی نوشته اشپولر و تعداد دیگری از کتاب های تکراری و نامدار در این منظومه می گنجند اما من ترجیح دادم به نوعي سنت شكني كنم و کتاب هایی را به بوته نقد بکشم که به تازگی تالیف شده اند و اتفاقا حرف های بیشتری برای گفتن دارند . از جمله این کتاب ها کتاب سقوط ساسانیان ( فاتحان خارجی مقاومت داخلی و تصویر پایان جهان ) نوشته تورج دریایی ست که نقد آن را در چند قسمت متوالی برای علاقمندان به تاریخ ایران روی صفحه می گذارم .

۱- نيم نگاهي به گستره اي مبهم ... كند و كاوي در ميان گمشده ها

اثر نگاشته شده به قلم تورج دريايي ، استاد تاريخِ فرهنگِ عصر ساساني در دانشگاه كاليفرنيا- فولرتون، را مي توان گونه اي باز نگري تاريخي انگاشت . بازنگري منتقدانه و پوينده اي كه افق هاي نسبتا تازه اي از گستره تاريخي ورود اسلام به ايران را باز مي گشايد . واژه بازنگري را از آن رو برگزيدم كه به روشني و رسايي باز گو كننده ميل دروني نگارنده به ترديد افكني در شالوده باور هاي بنياديني ست كه درباره روند و چگونگي فتح شهر هاي ايران و پارادايم هجوم موفقيت آميز اعراب در شاكله ذهن مورخان سنتي نقش بسته است . به نظر مي رسد دريايي در اين پژوهش نسبتا روشمند و البته نو پردازانه موفق شده است در گام نخست به كنه و ريشه تلاشي علمي دست يابد ، ريشه نستوه اين تلاش در مزرعه ترديد دويده است . زاويه ديد نگارنده در كالبد شكافي خط سير شتابان و نه چندان مستند زنجيره رويداد هاي اين روزگار آشفته كه به سان كلافي در هم تنيده و پيچيده رخ مي نماياند ، در اين نتيجه گيري نقش آفريني روشن و برجسته اي داشته است . بهره جويي دريايي از منابع گونه گونه مرتبط با اين فراز و فرود تاريخي ويژه كه در سر فصلي مجزا محققانه به تحليل و موشكافي شان نيز همت گماشته است ، و همچنين بهره مندي زيركانه و هدفمند وي از انباشتي كار پژوهشي جديد كه اغلب به زبان هاي بيگانه نگاشته شده اند و به نظر مي رسد با توسل به شيوه هاي علمي روز آمد كوشيده اند دستاورد هاي تازه اي از اين دوره تاريخي را فرا روي پژوهنده بگسترانند ، از كار او نمونه زنده اي از باز نمايي فرهنگي – تاريخي ارزنده اي بر ساخته است كه مخاطب را در وهله نخست با تلنگر هايي جسورانه و جديد رويا روي مي سازد . اگر با بي انصافي علمي تمامي نماد هاي نو پردازي نگارنده را به دست فراموشي بسپاريم بي ترديد همين واپسين رهاورد ارزش اين اثر را افزون خواهد كرد و فراتر از اين به شايستگي اين اثر را خواهد شناساند . اثري كه گرچه يك رساله درسي ساده است كه به انگيزه اخذ درجه دكترا نگاشته شده است ، اما در پس اين هدف ظاهري خود در جستجوي رهيافت هاي نو بر بستر تاريخي ايران است و به تعبير بهتر كند و كاوي ست در ميان گمشده ها كه خود هم جسارت و هم تلاشي پيگير مي طلبد . نشانه هايي از اين جسارت و تلاش را در فصل آغازين كتاب دريايي مي توان جست ، فصلي كه به بررسي منابع پژوهش محقق اختصاص دارد . دريايي اين فصل را منابع و روش ها ناميده است و به نظر مي رسد او يا انتخاب اين عنوان خود را در بررسي تاريخي خويش صاحب روش هاي تازه اي مي داند . او در اين فصل ابتكار جالبي به خرج داده است و منبع شناسي خود را با اشاره اي اجمالي و گذرا به مطالعات جديد تر كليد زده است . و سپس به طبقه بندي هدفمند منابع اهتمام ورزيده است . او در اين طبقه بندي منابع اصلي را شامل پاپيروس ها و تكه سفال ها ، كتيبه ها ، نوشته هاي كتيبه اي ( كتيبه هايي بر روي اشيا كوچك از جمله مهر ها ) ، سكه ، يافته هاي باستان شناسي و منابع هنري دانسته است و منابع دست دوم را بر اساس زبان منابع به 5 بخش فارسي ميانه ، ارمني و گرجي ، سرياني ، يوناني و يهودي تقسيم كرده است . منابع دست سوم نيز شامل منابع عربي – اسلامي و منابع فارسي ست . دريايي استفاده و رجوع به همه اين منابع را براي به دست دادن چهره واقعي و بي خدشه و هاله اين بريده تاريخي لازم و ضروري انگاشته است چرا كه هر كدام از اين منابع گوشه هايي از واقعيت پنهان مانده اين روزگار پر ستيز و پرهيز را در دل خود دارد . در واقع روش دريايي با اتكا به اين امر گونه اي روش مبتني بر مقايسه است كه با الهام از منابع مختلف شدني ست . در واقع دريايي مبناي كار پژوهشي خود را بر عدم اطمينان به يافته هاي تاكنون كشف شده و دستنوشته هاي فارسي و عربي صرف قرار داده و براي زدودن ابهام ها به منابع زبان هاي ديگر نيز مراجعه كرده و اتفاقا به دستاورد هاي نوظهوري دست يافته است .

 

[ساعت ۱۲:۳۸ ]   ...(۰)

   © Copyright 2004, Abandokht. All rights reserved.                   .نقل مطالب بدون ذکر منبع و/يا لينک ممنوع است