صفحه اول | معرفی کتاب | داستان‌ها | تماس با من | RSS
جستجو در وبلاگ
موضوعات
روزانه
شعر
داستان
معرفي كتاب

بايگانی
مهر ۱۳۹۵
شهريور ۱۳۹۵
اسفند ۱۳۹۲
بهمن ۱۳۹۲
آبان ۱۳۹۱
مهر ۱۳۹۱
شهريور ۱۳۹۱
مرداد ۱۳۹۱
تير ۱۳۹۱
خرداد ۱۳۹۱
ارديبهشت ۱۳۹۱
دی ۱۳۹۰
آذر ۱۳۹۰
آبان ۱۳۹۰
مهر ۱۳۹۰
شهريور ۱۳۹۰
مرداد ۱۳۹۰
تير ۱۳۹۰
خرداد ۱۳۹۰
ارديبهشت ۱۳۹۰
فروردين ۱۳۹۰
اسفند ۱۳۸۹
بهمن ۱۳۸۹
دی ۱۳۸۹
آذر ۱۳۸۹
آبان ۱۳۸۹
مهر ۱۳۸۹
شهريور ۱۳۸۹
مرداد ۱۳۸۹
تير ۱۳۸۹
خرداد ۱۳۸۹
ارديبهشت ۱۳۸۹
فروردين ۱۳۸۹
بهمن ۱۳۸۸
دی ۱۳۸۸
آذر ۱۳۸۸
مهر ۱۳۸۸
شهريور ۱۳۸۸
فروردين ۱۳۸۸
اسفند ۱۳۸۷
بهمن ۱۳۸۷
دی ۱۳۸۷
آذر ۱۳۸۷
آبان ۱۳۸۷
مهر ۱۳۸۷
شهريور ۱۳۸۷
مرداد ۱۳۸۷
تير ۱۳۸۷
ارديبهشت ۱۳۸۷
فروردين ۱۳۸۷
اسفند ۱۳۸۶
بهمن ۱۳۸۶
دی ۱۳۸۶
آذر ۱۳۸۶
آبان ۱۳۸۶
مهر ۱۳۸۶
شهريور ۱۳۸۶
مرداد ۱۳۸۶
تير ۱۳۸۶
خرداد ۱۳۸۶
ارديبهشت ۱۳۸۶
فروردين ۱۳۸۶
اسفند ۱۳۸۵
بهمن ۱۳۸۵
دی ۱۳۸۵
آذر ۱۳۸۵
آبان ۱۳۸۵
مهر ۱۳۸۵
شهريور ۱۳۸۵
مرداد ۱۳۸۵
تير ۱۳۸۵
خرداد ۱۳۸۵
ارديبهشت ۱۳۸۵
فروردين ۱۳۸۵
اسفند ۱۳۸۴
بهمن ۱۳۸۴
دی ۱۳۸۴
آذر ۱۳۸۴
آبان ۱۳۸۴
مهر ۱۳۸۴
شهريور ۱۳۸۴
مرداد ۱۳۸۴
تير ۱۳۸۴
اسفند ۱۳۸۳
بهمن ۱۳۸۳
دی ۱۳۸۳
آذر ۱۳۸۳
مرداد ۱۳۸۳
تير ۱۳۸۳
خرداد ۱۳۸۳

پيوندها
حضور حلوت انس
سیب ترش
گاهنبار
فرزانه دوستی
مترسک مزرعه
ماهروز
در امتداد سکوت
پاگرد
روزنوشت های خزر
فریاد خرداد
نیم دایره
ققنوس خاکستری
خوابگرد
ادبیات داستانی و مبارزه با سانسور
نامه هاي قديمي
ناتور
ناتاشا امیری
خبرگزاري ميراث فرهنگي
لیلا صادقی
چسب زخم
چو غلام آفتابم
گردون ادبي
آينه
با کره اسب های باد که شمعدانی را می نوشند
غول سبز
نداحسامی
گرگ صابونی

بازديدکنندگان
امروز: ۱۳۰
ديروز: ۱۳۲۹
اين ماه: ۶۷۰۴
از ابتدا: ۱۷۶۲۰۵۵


ASP-Rider 1.6

Tarrahan

--: لينک‌ها :--

بايگانی

۲۸ شهريور ۱۳۸۹
رساله فواید اولجایتو و کارن من

۱-یکی از محمل های مطالعه من در رساله باید معطوف به چرایی و چگونگی گسترش تشیع باشه در دروه مورد بحث.ورود به این محمل خودش افق هایی در برابر مطالعه برجستگی و اهمیت شخصیت علی در متون و گفتمان این دوره باز می کنه.یکی از مقاله های خوبی که فتح بابی برای من در مطالعه شکل گسترش تشیع بود مقاله ای از رسول جعفریان با این عنوانه:سلطان محمد خدا بنده،علامه حلی و رواج تشیع در ایران.در این مقاله با اشاره به داده های تاریخی تصویر جالبی از چرایی گسترش تشیع ترسیم شده که به گونه ای بازگشت به گذشته معطوفه.ومثلا روایت می کنه که بعد از بروز درگیری هایی شخصی برای غازان با زبانی مدافعانه از منازعات مسلمونا بعد از رحلت پیامبر حکایت می کنه که نتیجه این شکل از روایت تاریخ میشه این گفته متاثرانه غازان که کسی که نصرت اهل بیت و خذلان دشمنان او کند منم.این موضوع به روشنی نشون میده که شکل روایت چقدر در تاثیر پذیری نقش آفرینه.شکل روایت.نمی دونم چرا یاد واژه ای افتادم که بارت در اتاق روشن در توصیف تمایل و دلبستگیش به عکس ها ازش استفاده کرده : استودیوم studium به معنای مجذوب شدن متاثر شدن از چیزی و ... نکته جالب توجه در واژه گزینی بارت توی این کتاب اشاره اش به واژه پونکتومه punctum از ریشه pungo به معنای زخم . استودیوم در نظریه بارت اون چیزیه که خود فرد در پی اونه . ازش تاثیر می پذیره و آگاهانه انتخابش می کنه اما پونکتوم عنصریه که از صحنه میاد و مثل تیری از کمان برجهیده زخمه ای بر روح و روان می زنه.تصور من اینه که انتخاب تشیع در این برهه تاریخی تحت تاثیر اون استودیومه صورت گرفته اما روایت حماسی و غیز حماسی گسترده ای که در تصوف و ادبیات و تاریخ نگاری و معماری این دوره میشه بیشتر موید پونکتومه زخمه ای که زده میشه و گفتمان این دوره رو متاثر می کنه.توی این مقاله به اختلافات مذهبی بین حنفی ها و شافعی ها در حضور اولجایتو اشاره می شه و اونو دلیلی برای به شیعه گرویدن اولجاتو دونستن همین موضوع می تونه موید ادعای من مبنی بر تاثیر استودیون بارت باشه.جریان شیعه شدن اولجایتو البته بی تاثیر از این پوکتوم هم نیست چون بر اساس محتویات همین مقاله ( که بنا به گفته حافظ ابرو ظاهرا خوابی بوده که اولجایتو در حرم امام میبینه و شرحی از جزییاتش نیست ) جرقه تصمیم نهایی در مزار امیر المومنین زده میشه.نمی دونم چرا بازی با این واژه ها اینقدر برام جذابه.به نظرم شناخت این دوره رو برام آسون تر می کنه.یا شایدم تصویر دیگه ای داره از این دوره برام ترسیم می کنه.به هر حال از آفات بازی با واژه ها و عشقی که به نگاه و نظریه رولان بارت دارم باید بر حذر باشم.ماجرای سعد الدین آوجی و مرگ اون نشون میده ماجرای تشیع در دوره مغول بی سختی و رنج و صعوبت نیست.اما نکته جالب توجه در این مقاله رساله ای از خود اولجایتو به نام فوایده استدلال های اولجایتو در قبول مذهب در روایتش توی این رساله کوتاه اما عمیق خیلی جالبه.اما نکته جالب توجه از منظر رساله من محوریت علی در این انتخابه که کاملا روشن و برجسته است. اشاره به آیه قرآنی که در شان علی نازل شده وقتی سر نماز انگشتری به سایل داده.اشاره به غدیر خم.اشاره به احادیثی از پیامبر در تصریح اهمیت مقام و شانتی علی(ع).و اما مهم ترین نکته از نگاه من روایت خواب هایی که در پست پیشین هم به اون اشاره کردم  خواب هایی که علی بر اولجایتو ظاهر میشه اینجا اسطوره علی در خواب ایلخان جلوه نمایی می کنه.خواب هایی که اولجایتو روایت می کنه بخشی از گفتمان علی محور دوره مورد مطالعه منو در دل خودش داره.جالبه بگم که توی این خواب هم علی شخصیتی کاملا حماسی – اسطوره ای داره.پرتره ای از پهلوان بزرگ و قدرتمندی که در حال کشتی گرفتنه و دشمنو به زمین می کوبه.

۲-دیشب نتونستم بیدار شم.رویایی در کار نبود.غمگینم از این بابت.اما ه میشه کرد.انسان توانایی های محدودی داره.بودن با کارن انرژی آدمو می گیره.البته نه اینکه پسرم خیلی بازیگوش باشه اما مقاومتش برای خیلی چیزها آدمو کلافه می کند.در حیرتم که این همه قد بودنشو از کدوم ما به ارث برده من یا بهزاد!توی این سن کم برای خودش خط مشخصی داره که اصلا ازش عدول نمی کنه مثلا اصرارش برای نخوابیدن توی روز لب نزدن به هرگونه لبنیات از جمله شیر و ماست نداشتن همکاری حتی یک درصد همکاری برای ترک اعتیاد به پوشک و مقاومت در برابر حموم رفتن و خیلی چیزای دیگه. درسته که توی این صفحه معمولا از خوبی هاش حرف می زنم اما همه اش به خاطر اینه که دلم نمی خواد این رفتارهاشو ببینم و پررنگ کنم.ضمن اینکه این غرور و یکدندگی می تونه ویژگی مثبتی باشه در کل.من آینده پسرکوچولومو آینده درخشان و خوبی می بینم البته شاید از بودنش توی این کشور که خالی از شایسته سالاریه مکدر بشم در آینده

[ساعت ۰۰:۱۳ ]   ...(۱)

   © Copyright 2004, Abandokht. All rights reserved.                   .نقل مطالب بدون ذکر منبع و/يا لينک ممنوع است