صفحه اول | معرفی کتاب | داستان‌ها | تماس با من | RSS
جستجو در وبلاگ
موضوعات
روزانه
شعر
داستان
معرفي كتاب

بايگانی
مهر ۱۳۹۵
شهريور ۱۳۹۵
اسفند ۱۳۹۲
بهمن ۱۳۹۲
آبان ۱۳۹۱
مهر ۱۳۹۱
شهريور ۱۳۹۱
مرداد ۱۳۹۱
تير ۱۳۹۱
خرداد ۱۳۹۱
ارديبهشت ۱۳۹۱
دی ۱۳۹۰
آذر ۱۳۹۰
آبان ۱۳۹۰
مهر ۱۳۹۰
شهريور ۱۳۹۰
مرداد ۱۳۹۰
تير ۱۳۹۰
خرداد ۱۳۹۰
ارديبهشت ۱۳۹۰
فروردين ۱۳۹۰
اسفند ۱۳۸۹
بهمن ۱۳۸۹
دی ۱۳۸۹
آذر ۱۳۸۹
آبان ۱۳۸۹
مهر ۱۳۸۹
شهريور ۱۳۸۹
مرداد ۱۳۸۹
تير ۱۳۸۹
خرداد ۱۳۸۹
ارديبهشت ۱۳۸۹
فروردين ۱۳۸۹
بهمن ۱۳۸۸
دی ۱۳۸۸
آذر ۱۳۸۸
مهر ۱۳۸۸
شهريور ۱۳۸۸
فروردين ۱۳۸۸
اسفند ۱۳۸۷
بهمن ۱۳۸۷
دی ۱۳۸۷
آذر ۱۳۸۷
آبان ۱۳۸۷
مهر ۱۳۸۷
شهريور ۱۳۸۷
مرداد ۱۳۸۷
تير ۱۳۸۷
ارديبهشت ۱۳۸۷
فروردين ۱۳۸۷
اسفند ۱۳۸۶
بهمن ۱۳۸۶
دی ۱۳۸۶
آذر ۱۳۸۶
آبان ۱۳۸۶
مهر ۱۳۸۶
شهريور ۱۳۸۶
مرداد ۱۳۸۶
تير ۱۳۸۶
خرداد ۱۳۸۶
ارديبهشت ۱۳۸۶
فروردين ۱۳۸۶
اسفند ۱۳۸۵
بهمن ۱۳۸۵
دی ۱۳۸۵
آذر ۱۳۸۵
آبان ۱۳۸۵
مهر ۱۳۸۵
شهريور ۱۳۸۵
مرداد ۱۳۸۵
تير ۱۳۸۵
خرداد ۱۳۸۵
ارديبهشت ۱۳۸۵
فروردين ۱۳۸۵
اسفند ۱۳۸۴
بهمن ۱۳۸۴
دی ۱۳۸۴
آذر ۱۳۸۴
آبان ۱۳۸۴
مهر ۱۳۸۴
شهريور ۱۳۸۴
مرداد ۱۳۸۴
تير ۱۳۸۴
اسفند ۱۳۸۳
بهمن ۱۳۸۳
دی ۱۳۸۳
آذر ۱۳۸۳
مرداد ۱۳۸۳
تير ۱۳۸۳
خرداد ۱۳۸۳

پيوندها
حضور حلوت انس
سیب ترش
گاهنبار
فرزانه دوستی
مترسک مزرعه
ماهروز
در امتداد سکوت
پاگرد
روزنوشت های خزر
فریاد خرداد
نیم دایره
ققنوس خاکستری
خوابگرد
ادبیات داستانی و مبارزه با سانسور
نامه هاي قديمي
ناتور
ناتاشا امیری
خبرگزاري ميراث فرهنگي
لیلا صادقی
چسب زخم
چو غلام آفتابم
گردون ادبي
آينه
با کره اسب های باد که شمعدانی را می نوشند
غول سبز
نداحسامی
گرگ صابونی

بازديدکنندگان
امروز: ۱۱۶۱
ديروز: ۲۰۹۵
اين ماه: ۶۴۰۶
از ابتدا: ۱۷۶۱۷۵۷


ASP-Rider 1.6

Tarrahan

--: لينک‌ها :--

بايگانی

۰۸ مرداد ۱۳۹۰
درباره تمثال های علی(ع)

امروز به بحث تمثال ها فکر کردم.پیدا کردن اتفاقی تمثالی از علی توی اینترنت تلنگری برای این تامل بود.تمثالی که علی رو متفاوت از تصاویر دیگه ای که می شناسم نشون می ده تا حدی.مردی موقر با کتابی در دست و شمشیری که روی زمین گذاشته.پرتره ای شبیه به پرتره هایی که مثلا از سعدی و حافظ سراغ داریم.تامل برانگیز بود مخصوصا بدین جهت که نقاش اثر این کار رو طی 21 سال کشیده و ادعا کرده از تصویری الهام گرفته که خودش در مکاشفه دیدار با علی دیده و دریافته.اصلا قصد داوری ندارم.نه درباره چرایی تمثال ها.بود یا نبودشون.درست یا غلط بودنشون و نه درباره این تمثال خاص.گرچه نگاهم توی تز قطعا نگاهی انتقادیه.دربعد نظریه.اماتلقی و باورداشت خودم اینه که ما حق نداریم رویکرد های فرهنگ عامه رو زیر سوال ببریم.نفی یا تایید کنیم.فرهنگ عامه یک فرهنگ جمعی ریشه داره که قوام و بافت خودشو داره.هنجار ها و ناهنجار های خودشو داره.در بسیاری از موارد قابل احترامه.علی در نگاه فرهنگ عامه شکل های مختلفی داره.گاهی فقط یه پهلوان زورمنده که می جنگه و می تازه و گاهی انسانی کامل،آراسته و مشحون از زیبایی...فرهنگ عامه طی سال ها و سده ها این شخصیت پردازی رو کرده و نمیشه توی دایره خاصی محدودش کرد.من محقق نباید درباره تمثال ها داوری ارزشی کنم.فقط باید شنونده دریافت های عامیانه باشم از شخصیتی تاریخی که اسطوره ای شده ... این اسطوره ای شدن یکی از بازتاب هاش توی کشیدن تمثال هاست.وبه نظر می رسه در بسیاری از موارد با المان هایی که از چهره علی روایت شده هم خوانی نداره بلکه بیشتر موید دریافت های عامه از شخصیت قصوی خودشه و نه شخصیت تاریخ علی و همچنان که درباره علی به عنوان قهرمانی لامکان و لازمان در فرهنگ عامه انتقادی نداریم و معمولا چنین رویکردی پذیرفته شده است درباره تمثال ها هم باید همین رویه رو داشت.

[ساعت ۰۰:۵۶ ]   ...(۴)

   © Copyright 2004, Abandokht. All rights reserved.                   .نقل مطالب بدون ذکر منبع و/يا لينک ممنوع است